Een rustig dagje op de camping

6 augustus 2019 - Kaunas, Litouwen

Aaahh, mensen. Net zozeer als ik kan uitkijken naar het bezoek aan een veelbelovende stad of een prachtig stukje natuur, zo vind ik een dagje op de camping met niks op het programma bij tijd en wijle ook absoluut plezierig. Dat voelt als een kleine vakantie na dagen van reisritme.

Dat is op zich ook heerlijk, hoor, elke dag weer. Maar ja, dat elke dag, dat wordt een boterham met hagelslag, hè? Dus is af en toe even niks doen ook weer een welkome tractatie. Onze camping ligt aan een meer met een strandje. En daar zijn strandstoelen en een barretje. Moet uit te houden zijn.

20190804_165810

En wat ga ik dan doen op zo'n strandstoel? Nou, bijvoorbeeld via de NOS-app het Nederlandse nieuws eens bekijken. Want jullie weten wèl hoe het ons vergaat in Litouwen. Maar wij hebben geen idee hoe het jullie vergaat in Nederland. Nou ja, gepuft van de hitte. Dat is wel doorgekomen. Maar verder?

Eens zien. Ajax heeft gelijk gespeeld tegen Vitesse. Jammer maar ook wel begrijpelijk. Nog geen ingespeeld elftal. Canal Pride in de Amsterdamse grachten. Okay, ik gun de boyz en girlz hun uitje. Zo lang als ik maar niks moet.

Acceptatie en verbod op discriminatie van de LHBTI-gemeenschap moet in de grondwet. Hmmm ..... Über-chauffeur aangepakt omdat hij geweigerd heeft om een Drag Queen in de auto mee te nemen. Hee, nou moeten we op gaan passen. Dit is wat mij betreft grenswerk. Mag die man ook nog eens zelf weten wie hij meeneemt in zijn eigen auto?

Ben je als taxichauffeur verplicht om iedereen mee te nemen die een ritje wil? Nou rijdt zo iemand in de auto van de baas en hij krijgt zijn ritten door van de centrale. Dus ja, dan moet je misschien wel wat.

Maar als er nou 's nachts om 04.00 iemand mee wil die net zijn kleren heeft onderge eh ... kotst omdat hij een poging gedaan heeft tot comazuipen. Kan gebeuren toch? Is toch redelijk normaal in ons huidige uitgaansleven? Mag onze taxichauffeur dan nee zeggen? Ik stem vóór.

En met Über vind ik het nog weer een graadje  -  of is het woord graatje beter op zijn plaats?  -  anders liggen. Want de status van een Über-chauffeur is feitelijk die van een privé-persoon die er voor kiest om tegen betaling iemand in zijn eigen auto mee te nemen. Mag die zelf weten wie hij in zijn auto meeneemt? Ik stem vóór.

Maar jij vindt nog steeds van niet? Ga ik nog een stapje verder. Ik rijd in mijn auto. En langs de weg staan twee groepjes van allebei drie lifters. Een groepje bestaat uit drie jongens en het andere uit drie meiden. Mag ik nou zelf weten of ik die drie meiden meeneem en niet die drie jongens?

Een van die jongens neemt mijn nummerplaat op, stapt met zijn twee vriendjes als getuige naar de politie en dient een aanklacht tegen mij in wegens discriminatie. Heeft hij een punt?

Als dat zo is, discrimineert bijna iedereen in Nederland. Ik heb vroeger veel gelift. Collega-liftsters waren altijd binnen drie minuten weg. Ik moest soms een half uur wachten. Mag iemand zelf weten wie hij meeneemt in zijn auto? Dan is dat de consequentie. Ik stem vóór.

Okay, ik wil weten waar de grens ligt. Ik rijd weer in mijn auto. En er staan drie leuke meiden te liften. Mag ik die meenemen of riekt dat op zich al naar discriminatie? Positieve discriminatie weliswaar, maar toch ....

Ik besluit in dit voorbeeld dat ik wel mag van mezelf. Dus ik stop. Maar als ze naar mij toe komen lopen, zie ik dat het Drag Queens zijn. Zeg maar een soort Conchita, Concheta en Conchata Wurst. Je weet wel, die van het songfestival. De vrouw met de baard.

Nou zou ik met zulke mannen best eens een praatje willen maken. Lijkt me wel interessant om te horen wat ze beweegt. Maar stel nou eens dat ik dat niet wil. Mag ik dan snel weer optrekken voordat ze mijn auto hebben bereikt? Of kan Conchita dan naar de politie stappen met Concheta en Conchata als getuigen?

Bij toeval zag ik een stukje van een interview dat Eva Jinek had met de echte Conchita Wurst. Hahaha, dat was lachen. Hij heeft echt humor! "Over mij zijn twee meningen mogelijk. Of je bent het met mij eens. Of je zit fout" Hahaha, kostelijk. Van mij kon hij niet meer stuk! Zolang ik er maar niets mee moet.

Maar nou kom ik bij "des Pudels kern". Want vervolgens kom ik bij het nieuws dit bericht tegen:

20190804_121033

Hier wordt ene meneer Buijs opgevoerd. Een deskundige, want hij is gedragspsycholoog. Beetje vreemd, want elke psycholoog bestudeert gedrag. En is in deze redenering als consequentie elke psycholoog deskundig. Dus ik ook! Dat voelt goed! Ik spreek kennelijk met autoriteit. Nou, dan kun je met een gerust hart verder lezen.

En wat vindt mijnheer Buijs? "Als een derde van de Nederlandse bevolking zegt geen behoefte te hebben aan het zien van twee zoenende mannen  -  valt me nog mee, overigens  -  dan heeft die groep last van onderbuikgevoelens."

Kijk, en nou word ik opstandig. Meneer Buijs komt vast uit Amsterdam. En woont in de grachtengordel. Naar ik aanneem zelfs in de Hérengracht. Hoe ik dat weet? Onderbuikgevoel. En hij is vast grachtengordelslinks.

Stel, ik hoef ook geen zoenende homo's in mijn blikveld. Puur theoretisch dan, hè? Mag ik dat dan zelf weten? Of moet ik me door een nauwelijks-deskundige Meneer Buijs laten aanpraten dat het rommelt in mijn buik? Zo van "Er zijn twee meningen. Mijn mening of je hebt het fout."

Bij Conchita kan ik er nog hard om lachen. Heerlijke arrogantie met een tikkeltje zelfspot. Maar meneer Buijs is écht bevooroordeeld. Die meent het ook nog. Geen sprankje humor! En hij staat voor het politieke karretje van de Slinksen gespannen. Want op deze manier mag je absoluut geen wetenschap bedrijven.

Wat zegt meneer Buijs nog meer? "De heteronorm van een man die een vrouw moet versieren zit nog zo diep verankerd in ons denken." Tja, wat wil hij dan? Dat de norm wordt dat iedere man een man moet versieren? Moet hij nog wel even geduld oefenen. Zie ik ondanks alle pressie van de Slinksen nog niet zo gemakkelijk gemeengoed worden in Nederland.

En "We overschatten soms de invloed van de moderne tijd." Nou, meneer Buijs had gedacht dat onder invloed van het grachtengordel-denken heel Nederland al door de bocht van de Hérenstraat was, en nou blijkt potdorie nog éénderde last te hebben van onderbuikgevoelens. Tjongejonge, hoe achterlijk kunnen we zijn?

En dit soort banale geredeneer wordt dan bij de NOS als belangwekkend nieuws gepresenteerd waar we allemaal weet van moeten hebben. Ik stel voor dat we "Onderbuikvoelers" maar als geuzennaam moeten gaan gebruiken, en dat deze groep zijn mond eens wat harder open gaat trekken tegen dit soort Fake-news.

O jee, en nou heb ik nog steeds tijd over voor meer nieuws. Tja, het zonnetje schijnt lekker, de ligstoel ligt heerlijk, het water van het meer is aanlokkelijk, het glas appelcider smaakt uitstekend, de vrouw van mijn dromen zit naast me, en ik ben in Litouwen waar ze geen grachtengordel hebben. Ik benijd jullie in Nederland niks.

En daar komt dan het volgende nieuws-item nog eens bij. BIJ de NOS-app draaien ze kennelijk overuren. "Liefst 80 % van de Nederlanders heeft last van Levensloopstress." Ja, je leest het goed. Levensloopstress. 80 %. Dus jij waarschijnlijk ook!

Ik ken het woord niet eens. Dus zoek ik op wat dat is. Nou, dat is de stress die je ervaart die te maken heeft met de levensfase waarin je verkeert. Een kind kan stress ervaren als door de ouders iets verboden wordt. Een puber kan stress ervaren als hij of zij niet voor zijn verliefde gevoelens durft uit te komen. En een volwassene als hij ziek wordt. Of in scheiding raakt. Of zijn promotie niet krijgt. Of als er in zijn omgeving medemensen zijn met een ernstige aandoening. Of financiële problemen ondervindt. En ga zo maar door.

En senioren kunnen gestrest raken als ze wel naar Litouwen willen, maar het komt er om de een of andere reden niet van. Jongens,  -  meiden ook  -  waar zijn we in Nederland nou helemaal mee bezig?

Maar  -  laten we open en eerlijk zijn  -  ik heb via enige introspectie mijzelf de vraag gesteld of ook ik last heb van levensloopstress. En eh  -  maar niet verder vertellen, hoor  -  ..... ja, ik moet bekennen van wél. Ik word lichtelijk ongesteld van al die meneren Buijs met hun grachtengordel- en NOS-app-vriendjes.

Het lijkt wel of je in Nederland per definitie gestrest bent als je leeft. Een gelukkig leven is dus een leven zonder enige vorm van tegenslag. Helaas, dat gaat nooit lukken. Tegenslag hoort er nou eenmaal bij. Dat "zonder" moet je dus ook niet willen. Vier het leven, of Leef het leven. Met alle voor- en tegenspoed die daarbij hoort. Zou ik zeggen. En daarna gaan we allemaal dood. Op een gegeven moment is het wel mooi geweest.

Ik geloof dat ik inmiddels wel weer genoeg vakantie op de camping heb meegemaakt. Ik prijs mij gelukkig dat we morgen weer lekker door kunnen reizen. In mijn geval naar Vilnius. Ik hoef even geen nieuw Nederlands nieuws meer te zien.

Onderbuikgevoelens. En Levensloopstress. Tjongejonge, hoe krijgen die Slinksers het allemaal bedacht?

1. Ger:
    6 augustus 2019
    Tot zover de beschouwingen van mr G B J Hilterman :-))
    Je bent weer goed op dreef Zef!
  2. Petra:
    6 augustus 2019
    Wij hebben een paar fijne homovrienden, gaan met ze op vakantie, hebben goede gesprekken, zijn aardig en...... ze doen je niks hoor Zef!😉
  3. Zef:
    6 augustus 2019
    Geloof ik meteen hoor. Mijn verhaal is niet tegen homo's. Het gaat over dat we gedwongen worden om dingen te moeten voelen. En ik wil graag het recht om dat zelf uit te maken.
  4. Dorine:
    6 augustus 2019
    Ach Petra ook wij hebben homo's en lesbiennes in onze kennissenkring. Heel gewoon.