Pronke

27 februari 2019 - Venlo, Nederland

Natuurlijk, het carnavalsfeest begint officieel pas volgende week zaterdag. Maar dat is officieel. Juridisch. Feitelijk. En daar heb ik niet zoveel mee. Juridisch medewerker lijkt mij een verschrikkelijk saai beroep. Ik ga meer voor de emotie. Voor de beleving. En qua beleving is de carnaval hier al vol aan de gang. Je komt al regelmatig op straat verklede mensen tegen.

B030

Daar kijkt dan ook niemand meer raar van op. Dat kleurt de dagelijkse gang van zaken behoorlijk. Want het is toch wel apart als je bij de bakker staat en een zebra naast je bestelt een halfje volkoren. Of een heks op de fiets geeft je voorrang bij het oversteken. Dan wordt alles toch wel heel relatief. Ik vind dat geweldig. En het maakt kapsones volkomen overbodig!

Ook de plaatselijke middenstand heeft natuurlijk bedacht dat hier een slaatje uit te slaan is. Zo hebben we hier in Venlo de Klaasstraat. Of in goed Venloos de Klaosstraot. Dat is een soort van PC Hooft, maar dan wat provincialer. Het is hier natuurlijk geen Amsterdam. Je ziet hier dan ook geen Bekende Nederlanders. Maar wel Bekende Venlonaeren. Hoewel, die zie je ook in de rest van het centrum, want zo groot is Venlo nou ook weer niet. Maar hoe dan ook, de Klaasstraat is toevallig wel de straat met de mooiste winkels. En dat moet natuurlijk worden uitgebuit.

Daarom is er ooit in een grijs verleden bedacht dat er op de Zaterdagmiddag van de eerste Carnavalsdag de Klaasstraat wordt omgedoopt in Pronkstraat. De bedoeling is dat iedereen daar in zijn mooiste outfit van twee tot vijf in de middag op en neer gaat flaneren. Pronken! Een jury beoordeelt wie er het mooist uitziet en die krijgt dan een cadeaubon, te besteden in  -  je raadt het al  -  de Klaasstraat. Goede reclame en naamsbekendheid. Zo is het ooit begonnen.

Maar door al dat geflaneer ontstaat er voortschrijdend inzicht. Het eerste op ervaring gestoelde idee was, dat er wel wat muziek bij zou kunnen. En gelukkig bestaat er in Venlo het uitgebreide fenomeen van de Joekskapel. Dat is een bende losgeslagen musici die spelen wat hen invalt. Daarbij is het muzikale niveau nogal wisselend en ook eigenlijk wat minder belangrijk, want zolang als het gezellig is, maalt niemand daarom.

Ik heb zelf ook het voorrecht om al zestien jaar deel uit te maken van zo'n Joekskapel. De onze heet Ut Kump. Of in gezond Nederlands: Het Komt. Wat er komt, daar zijn ze in de 25 jaar dat Ut Kump bestaat, nog niet achter gekomen. Maar dat het komt, is wel zeker!

B020B022B009B029

Het tweede leermoment ging over de datum. Die bleek niet zo gelukkig gekozen. Want op de zaterdag voor de Carnaval hebben we hier ook al de Boetegewone Boetezitting. Dat is de officiële aftrap van het Limburgse Carnaval. Op die dag worden er extra treinen ingezet om uit alle hoeken en gaten van Limburg feestvierders naar Venlo te transporteren. Iedereen verzamelt zich in de Zoepkoel  -  ik ga niet alles meer vertalen, maar als je weet dat een Venlose oe een Nederlandse ui is, kom je al een heel eind  -  ,een van de centrale pleinen in Venlo, waar dan vanaf 'smorgens 10.00 uur tot een uur of twee in de middag het beste wat Limburg op het gebied van Carnavalsmuziek te bieden heeft, ten gehore wordt gebracht. Een groots volksfeest! Op de lokale zender L1 (Ziggo 713) kun je op 2 maart getuige zijn van dit spektakel. In de Zoepkoel kunnen zo'n 5000 feestgangers geherbergd worden, maar dat bleek al gauw veel te weinig. Dus werden daarnaast ook nog drie andere pleinen ingeschakeld waar parallelle programma's gedraaid worden. De artiesten trekken van plein naar plein, en zo kunnen inmiddels de 20.000 feestgangers worden bediend die op het feest afkomen. Dus om op deze middag ook nog eens het Pronken te organiseren, dat bleek een beetje teveel van het goede.

B031Boetegewone Boetezitting

Daarom besloot de organisatie om uit te wijken naar de zaterdag van een week eerder. Dit jaar was dat afgelopen zaterdag. En ook dat was weer ouderwets gezellig. Prachtig geklede carnavalsgangers die een lust voor het oog zijn. Lekkere dweilmuziek  -  om de 20 meter speelt er een joekskapel  -  en dit jaar hadden we ook nog het geluk van een lekker zonnetje en een heerlijke temperatuur. Kortom, het was weer helemaal top. Zie de foto's voor een impressie.

B014B013B015B011B010B006B015B012B007B005B002

Natuurlijk komt dan ook Prins Carnaval op bezoek.

B016B017

Ik weet niet hoe het in de andere gemeenten van Limburg is gesteld, maar in Venlo is het een geweldige eer om als Prins Carnaval te worden gekozen. De Prins is tijdens de Carnavalsdagen een persoon met nog meer aanzien dan de burgemeester. Er wordt gefluisterd dat je als Prins wel een kleine ton aan euro's mee moet brengen om alle rondjes die je onderweg uitdeelt, te kunnen betalen. Maar als je een bedrijf hebt, haal je dat er gemakkelijk uit, omdat door het hele jaar heen iedereen met de laatste Prins zaken wil doen. Zo belangrijk is die hier wel.

Op Pronk-zaterdag kreeg Ut Kump het verzoek om de Prins de volgende zondagochtend een aubade te komen brengen voor zijn woonhuis. Als tegenprestatie werden we dan uitgenodigd om bij en met hem  -  en de Raad van Elf  -  te komen ontbijten. Schijnt een soort traditie te zijn. Het verzoek kwam niet aan bij dovemansoren. Natuurlijk gingen we daarop in. En het moet gezegd, de Prins was bepaald niet karig met zijn ontbijt. Hij had zo ongeveer zijn hele huis en tuin leeggeruimd en een geweldig ontbijtbuffet geserveerd. Dus dat werd alweer meteen feest.

B028B025B026B024B021B019B023

Kortom, het echte Carnaval moet nog beginnen, maar van de voorpret heb ik al stevig genoten.

Ach ja, die Venlonaeren …. Een Bourgondisch volkje! En humor hebben ze ook nog.

B027

En zelfspot. Zo hoorde ik het verhaal van een Venlonaer die besloot om met zijn vrouw een dagje met de auto naar Duitsland te gaan. Onderweg geeft zijn Tomtom plotseling de volgende boodschap af: U heeft nu een grens overschreden. Zegt de onthutste man tegen zijn vrouw: Ik heb helemaal niks gedaan!

Zaterdag barst het echte feestgedruis los. Ik hou je op de hoogte!

1. Hans:
    27 februari 2019
    Juristerij saai? Emotieloos? Kijk eens op tv naar de rijdende rechter. Of luister eens naar Saskia Belleman. Mensen hebben grondrechten, en die kunnen botsen. Emoties, die hoog oplopen, je wil het niet weten.
  2. Pieter van dijken:
    1 maart 2019
    Ha Zef,
    Dank voor de "insider story" die mij als jurist uiteraard tot reactie noopt. Ik leer hier weer dingen die je niet in wet of jurisprudentie leest :-)) Vraag: welk instrument bespeel je als lid van Ut Kump?
  3. Zef:
    1 maart 2019
    Baritonsax, Piet. Zie de derde foto bij Ut Kump.