Laguna de Cejar

8 augustus 2016 - San Pedro De Atacama, Chili

Het lijkt wel alsof het plaatsje San Pedro de Atacama bestaat bij de gratie van de tours die er geboekt kunnen worden. Ik schat in dat een derde van alle nering in het centrum reisbureautjes zijn. Iedereen probeert een graantje mee te pikken van de vele toeristen die hier het natuurschoon komen bewonderen.

Het aparte is, dat ze allemaal dezelfde tochten in de aanbieding hebben. Door de moordende concurrentie is de winst overal geminimaliseerd en liggen de prijzen praktisch gelijk. Dus wat moet je bedenken om je nog te onderscheiden? Zo komen we zelfs al een tourbureau tegen met de slogan “Let’s talk dirty” waarbij het de bedoeling is dat je onderweg uit de kleren gaat. Nou nee, deze keer toch maar niet!

20160807_094914-1  Naturistische tour

Het volgende derde gedeelte is horeca. Want al die toeristen moeten natuurlijk slapen en eten. En omdat luxe hier nog een onbekend fenomeen is, hebben we het hier vooral over hostalletjes, koffietentjes,  sapjesbarretjes en restaurantjes.

Wat resteert, zijn winkeltjes van diverse pluimage. Maar toch ook meestal weer betrekking hebbend op wat een toerist hier nodig kan hebben. Warme kleren, handschoenen, rugzakken ….. En soms ook nog een verdwaald supermarktje.

Tja, en nou moeten wij ook nog kiezen. Ons oog valt op een package deal van vier trips waarbij de kosten van de vier trips bij elkaar nog goedkoper zijn dan die van de duurste trip alleen. Ik vraag me natuurlijk weer af hoe dat kan, maar ik besluit me daar deze keer maar niet druk over te gaan maken en alleen maar te profiteren van de aanbieding. Uiteindelijk ben ik de probleemeigenaar niet.

We besluiten de vier trips over drie dagen te verdelen. Vandaag alleen een middagsessie om er in te komen. En dan bewaren we de overige drie voor de twee daaropvolgende dagen. Dat is wel krap en vol, maar qua tijd past dat precies. Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag staat daarmee de trip naar het Cejar meer op het programma.

Om drie uur ’s middags verzamelen we ons met 10 personen bij het reisbureau, inclusief zwemspullen. Want de Laguna de Cejar is beroemd vanwege zijn hoge zoutgehalte. Er komt een busje voorrijden waar we allemaal netjes inpassen, en off we go.

Na een half uurtje rijden komen we aan op de plaats van bestemming. Van een afstandje zien we al een heel aantal mensen in het meertje drijven. En na het gebruikelijke geheister met het omkleden  -  wij hebben onze zwemkleding al in het hotel aangetrokken, maar daarin blijken we de enigen  -  is ook onze groep klaar om ons soortelijk gewicht af te zetten tegen dat van het water.

20160807_150030  Dorine in zoutmeer  20160807_150403-1  Zef in zoutmeer.1  20160807_150436-2-1  Zef in zoutmeer.2

Het zoute water is zwaarder, zoveel is wel duidelijk. Het kost geen enkele moeite om tegelijk je hoofd, handen en voeten boven water te houden. Nou ja, het kost wel moeite, maar dat heeft te maken met het feit dat het water behoorlijk koud is. En daar moet je toch even doorheen. Vervolgens is het een eigenaardig gevoel dat je maar niet dat water inzakt. Alsof je eindelijk van je overgewicht bent verlost.

Helaas duurt die illusie niet lang. De tour moet verder, dus weer aankleden en de bus in. De tocht gaat door naar de Ogen van Atacama. Dit zijn een aantal ronde meren waarvan de twee grootste vlak naast elkaar liggen. Vandaar de naam.

IMG_20160807_160448  Zef bij meteoriet  IMG_20160807_160259  Meteoriet  20160807_155516  Meteorieten.1

Over de oorsprong van deze geometrisch ronde meertjes doen veel geruchten de ronde. Maar de meest waarschijnlijke is dat het de inslagen zijn van een meteorietenzwerm. De natuur zelf produceert namelijk dergelijke ronde vormen niet. En meteorieten zouden dat wel kunnen veroorzaken. Maar hoe dan ook, het blijft apart.

IMG_20160807_152950  onderweg  naar de Laguna Cejar  20160807_152121-1 Landschap.4  20160807_142701Landschap.5  20160807_162310-1  DS in woestijn  _20160807_175118  Laguna Cejar

Tussendoor genieten we van de prachtige natuur. En we stellen ons dan ook veel voor van het slotakkoord van vandaag: Genieten van een zonsondergang. Helaas, dat valt wat tegen.

20160807_171104-1  Landschap.1  IMG_20160807_165421  Sunset

Het samenspel van zon, bergen, tijdstip en wolken vermag niet het juiste kleurenspel aan ons voor te toveren. Nou ja, in afwachting van al het moois dat ons de komende dagen nog te wachten staat, doen we daar niet moeilijk over.

Tot slot nog een Chileens raadseltje. Ik moet naar het toilet en vraag aan iemand met een officiële pet waar het toilet is. Hij wijst naar een groepje van drie gebouwtjes dat iets verderop in het zand staat te pronken. Ik ben zo onhandig om hem dan ook nog te vragen ”Welke van de drie?”

“De derde”, zegt hij. Ja, dat is natuurlijk leuk, maar dat maakt het voor mij nou ook weer niet helemaal duidelijk. Dus probeer ik het nog eens. “Welke bedoelt u precies?” Stomme vraag, natuurlijk. Enigszins geërgerd wijst hij de goeie kant op, en zegt nogmaals ”de derde. Maar je ziet het vanzelf. Er staan bordjes bij.”

En nou vraag ik jou: Op basis van de bovengenoemde informatie, welke is het?

20160807_171051-1-1  Landschap.2

Ik vind het knap als je het goed hebt. En ik ben ook benieuwd wie met de hand op zijn hart durft te stellen dat het oplossen van dit raadsel geen enkele moeite heeft gekost. Het juiste antwoord? De middelste. Waarom? Nou omdat daar het toilet was! Duidelijk toch? Chileense logica.

Nou, de kop is er af. Als we de verhalen mogen geloven wacht ons morgen een bitter koude maar qua schoonheid een overtreffende trap. We zijn benieuwd.

1. Daphne Van Straaten:
    9 augustus 2016
    Lieve Zef en Dorine,
    Wat een prachtige foto's met een filmische setting. Kraakheldere lucht en gortdroge vlakte met Dorine al poedelend in 'een badje', wat een heerlijkheid. Ookal is het winter daar..? Mijn ochtendritueel is een mail van jullie, heerlijk opstaan. Tot morgen.
  2. Hans:
    9 augustus 2016
    Op dit moment heb ik veel te veel te doen om het geduld op te brengen om raadseltjes op te lossen. Maar wie weet, later.
  3. Zef:
    10 augustus 2016
    Tja Hans, dat heb je als je in Nederland woont ......
  4. Monique:
    11 augustus 2016
    Als B figuur wil ik graag komen om jullie raadseltjes op te lossen hoor. Wat een schitterend landschap, het lijkt wel verstild. Jammer van dat toeristische dorpje, dat zorgt bij mij altijd voor een anti climax. Bij jullie ook? Het zwemmen in veel te zout water is inderdaad een leuke ervaring, maar wel dapper hoor Dorine, want dat koude water is wat minder.