Naar Buenos Aires

11 november 2016 - Buenos Aires, Argentinië

Voordat ik iets ga zeggen over Buenos Aires, heb ik eerst iets recht te zetten over Mar del Plata. Door een Argentijnse dame werd de stad oninteressant en vulgair genoemd. Ik begrijp wel waarom ze dat heeft gezegd. Een stad wordt meestal beoordeeld naar de kwaliteit van zijn centrum. En de binnenstad van Mar del Plata voldoet absoluut aan de genoemde oordelen.

Maar tijdens onze wandelingen zijn we ook op andere plaatsen in de stad gekomen. Die blijkt dan toch een paar prachtige winkelstraten te bezitten. En ook de zeekant is beslist de moeite waard.

20161108_144002  Mar del Plata Beach.5  20161108_150329  Ma del Plata Beach.2  20161108_151030  Mar del Plata Beach.1  20161108_141733  El Torrejon in Mar del Plata

Mar del Plata ligt zon’n 20 meter hoger dan de zeespiegel. En dat geeft allerlei mogelijkheden om interessante oplossingen te bedenken voor dat hoogteverschil. Zoals uitzichtpunten op de haven.

20161108_131433-1  Mar del Plata Harbour

Of een golfbaan.

20161108_131415_1-1  Golfbaan in Mar del Plata

Of parkachtige paden door het groen.

20161108_140932  Mar del Plaata Beach .8  20161108_141146(0)  Mar del Plata Beach.7

Maar ook een Amsterdam hotel.

20161108_142019  Amsterdam in Mar del Plata

Of een enorme hoeveelheid appartementen in wolkenkrabbers.

20161108_144105  Mar del Plata appartments

Kortom, Mar del Plata is zo slecht nog niet. Alleen vermijd het centrum.

Maar goed, Mar del Plata was in feite onze laatste stop voordat we aankomen in Buenos Aires. We hebben het geluk dat Barbara daar woont. Zij is de vriendin van een Franse vriendin van ons. En hoe gaat dat? Haar vriendinnen zijn onze vriendinnen en omgekeerd. Dus worden wij uitgenodigd om bij haar een weekje te verblijven. Zodat we op ons gemak rond kunnen kijken waar we na de eerste week op onszelf willen gaan zitten.

Barbara is dus ook Française. En lerares Engels. En omdat ze al tien jaar in Buenos Aires woont, spreekt ze vloeiend Spaans. Wat voor ons heel belangrijk is, is dat ze hier de weg weet. En ze heeft op (semi-)professioneel niveau de tango gedanst en de bandoleon bespeeld. En is dus als geen ander in staat om ons hier te gidsen als wij iets van het echte tango-leven mee willen maken.

20161110_225314  Barbara.2  20161110_225241  Barbara.1

Voordat wij afreizen naar Buenos Aires worden we door iedereen die we daarover spreken bang gemaakt over de mogelijkheid om overvallen te worden. Maar dan ook door iedereen! Tot op dit moment van onze reis hebben we nog helemaal niets meegemaakt op het gebied van kleine criminaliteit. Maar het lijkt bijna of we dit in deze stad niet vol gaan houden.

Onze bus rijdt aan de havenkant de stad binnen. Buenos Aires doet groots aan. Groots en chaotisch. Het is echt een geweldig omvangrijke stad, die ons de indruk geeft dat zo’n wirwar nauwelijks beheersbaar is. Maar goed, ook zo’n stad zal bestuurd moeten worden.

Als wij op het busstation Retiro aankomen, zijn we toch extra voorzichtig ingesteld. Dat is daar trouwens geen overbodige luxe. De terminal is ingeklemd tussen barrio’s die van de pure ellende aan elkaar hangen. En met stoepen vol ongure types. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om daar tussedoor te lopen.

Alleen als we vanuit de terminal verder willen in de richting van Barbara’s huis, moeten we wel een paar honderd meter over de openbare weg voordat we in de metro belanden waar we weer “veilig” zijn.

Spooky! Want dat stuk weg loopt pal langs die barrio’s. Maar gelukkig loopt er op dat stuk overdag een grote stroom mensen, waardoor het voor overvallers niet gemakkelijk zal zijn om wat te ondernemen. Wij kijken scherp om ons heen, wagen ons in de stroom, en komen gezond en wel bij de metro aan. Pak van ons hart!

De weg naar Barbara’s huis gaat verder van een leien dakje. We weten hoe de metro werkt, en ook het “betalen” hier  -  met een soort van chipkaart  -  is ons reeds bekend. We worden door Barbara gastvrij ontvangen, en krijgen die avond meteen onze eerste les in de “do’s and dont’s” bij het ontdekken van Buenos Aires. Dat betreft vooral het bekend zijn met waar je je wel en niet moet vertonen. Dat is per wijk  -  en soms zelfs per straat  -  aan te geven.

Voor onze eerste dag hier heeft Barbara bedacht dat we de wijk Palermo moeten leren kennen. Dat is de buurt waardoor er gezegd wordt dat Buenos Aires van alle steden in Zuid Amerika de meest Europese stad is. De wijk Palermo is groot. En daarom is het nog weer wat onderverdeeld. Zo heb je Palermo Soho, met veel mooie, wat oudere plataan-bomen in de straten. En er is ook Palermo Hollywood, met een aantal uitermate gezellige restaurantjes en andere horeca-gelegenheden.

Nou, gezellig is de wijk zeker. Veel bomen staan in de bloei, met een soort paarse bloesem. Weldadig!

20161110_131827  Palermo in bloei.1  20161110_120641-1  Palermo in bloei.2

We zien kleurrijke huizen,

20161110_125857  Kleurrijk Palermohuis

street-art,

20161110_125720  Valparaiso in BA  20161110_120441  Valparaiso in BA.2  20161110_120425  Valparaiso in BA.3

gezellige buurten,

20161110_122544  Palermo Soho.4  20161110_122935  Palermo Soho.2  20161110_122725  Palermo Soho.3

plezierige terrassen,

20161110_123439  Palermo Soho.1

en zelfs een huis dat is opgedragen aan Gustav Klimt, de beroemde Weense schilder uit de tijd rond 1900.

20161110_113728-2  Klimt in BA.1  20161110_120242-1  Klimt in BA.2

Alleen vinden wij het jammer dat elke vrije oppervlakte aan elk huis beklad is met graffiti. Men schijnt in het algemeen gesproken niet het geld te hebben om dit weer te weg te werken, dus als het er eenmaal opzit, dan zit het er ook door de eeuwen heen op. Zonde!

Wij kijken onze ogen uit en cruisen de hele wijk door. Vooral door de vele terrassen en platanen krijgen we echt het gevoel  in Parijs rond te lopen. Wij drinken een sapje hier, een koffietje daar, en vermaken ons opperbest.

Ons volgende doel is het Eva Peron museum.

20161110_134132  Eva Peron museum  20161110_153224  DS in Museum Eva Peron

We nemen kennis van de hele story achter haar persoontje, en dat van Juan Peron. Als we het museum mogen geloven, heeft het echtpaar  -  toen ze eenmaal aan de macht waren  -  zich met name ingezet voor de onder-  en middenklasse. En daarmee maakten ze geen vrienden bij de elite, de kerk en de militaire top.

Een drama was het gevolg. Er werd een staatsgreep gepleegd, waarbij Juan Peron gevangen werd gezet en zou worden omgebracht. Ware het niet dat de mensen van de onder-  en middenklasse dermate massal in opstand kwamen, dat hij als resultaat daarvan weer werd vrijgelaten. En ze leefden nog lang en gelukkig, terwijl ze het volk voorspoed probeerden te brengen. Zo ongeveer luidt het verhaal in het museum.

Ik moet bekennen dat ik er te weinig van afweet, om dit te kunnen bevestigen of ontkennen. Het heeft Joop van den Ende er in ieder geval niet van weerhouden om er een musical van te maken. Don’t cry for me Argentina. Wie kent het lied niet?

20161110_151822  Eva Peron

‘s Middags vinden we in de tuin van het museum een bij Argentijnen beroemde plek om te gaan lunchen. Heerlijk, lekker en romantisch. We hebben sowieso geluk dat we een tafeltje te pakken krijgen, want het schijnt er normaal stervensdruk te zijn.

20161110_134423  Lunch in museum.3  20161110_134621  Lunch in museum EP.1

20161110_142543  Lunchen in de tuin Museum Eva Peron  20161110_134614  Lunch in museum.2

Na de lunch bezoeken we de Botanische Tuin. Een groene verademing in het drukke stadsleven.

20161110_160900  Jardin Botanico.4  20161110_160738  Jardin Botanico.3

20161110_160733  Jardin Botanico.2  20161110_160724  Jardin Botanico.1

Daarna besluiten we om terug te gaan lopen naar het huis van Barbara in plaats van de metro te nemen. Het is weliswaar zo’n 30 blokken ver, maar dan krijg je ook een beeld van de stad zonder dat je op toeristische plekken verblijft. En ‘s avonds kookt Dorine voor onze gastvrouw. Een heerlijke eerste dag. We hebben het getroffen.

Onderweg zien we ook een poster van een tangoshow die niet na middernacht begint, maar al om zeven uur ‘s avonds. En deze krijgt ook nog de goedkeuring van Barbara.

20161110_113528  Tangovoorstelling

Deze mogelijkheid gaan we zeker benutten. Alleen is die pas volgende week woensdag. Daarvoor zullen we nog even geduld moeten oefenen. Maar we gaan in ieder geval ook zondag aanstaande al op tangojacht. Dus dat komt wel  goed.

1. Marja:
    13 november 2016
    Ik ben zeker 10 keer in BA geweest en nooit overvallen of beroofd, ook niet in San Telmo. Naar welk Evita museum zijn jullie geweest ?? Er zijn er 2.......dat weet niet iedereen....zelfs de taxi chauffeur niet. De paarse bloemen heten Jacarandas. Veel plezier daar in BA. Nog een tip: een rondleiding in Teatro Colon en een bezoek aan Confeteria Ideal....als de vebouwing tenminste klaar is.
  2. Marja:
    13 november 2016
    Een must is vind ik El Ateneo.......een theater ingericht als boekwinkel.......meters boeken....loges om te zitten.....restaurant op het podium en overal klassieke muziek....hoe lang blijven jullie in BA ?
  3. Zef:
    14 november 2016
    Leuke reactie, Marja. En fijn dat iedereen zo meedenkt om ons verbkijf in Buenos Aires onvergetelijk te maken.