Aanvangsproblemen

5 juli 2016 - Lima, Peru

Hoewel de vliegreis van Schiphol naar Peru op zich zonder mankementen verloopt, voelen wij ons na zo’n 22 uur vliegen met alleen een paar hazenslaapjes allebei volkomen kaduuk. Gelukkig is ook bij Hotel Bolivar alles in orde en kunnen we daar meteen over gaan tot de orde van de nacht.

De volgende morgen worden we om 7 uur wakker en is het “vol verwachting klopt ons hart”. Eerst maar eens ontbijten in het hotel. Dat is maar matig. Okay, kan gebeuren. Even de email checken. Dat werkt niet. Sowieso is het wifisysteem in het hotel moeizaam geregeld. Whatsapp? Werkt niet. De cloud? Vraagt plotseling een toegangscode. En die staat in de cloud. Tja ………

Dan maar eerst even naar de bank om geld te tappen. Werkt niet. “Possibility temporary unavailable”. Hee, dat herinner ik me nog van onze reis naar Marrakesh. Dan staat de optie om geld op te nemen bij ABN-AMRO op “Europa” en niet op “Wereld”. Dat hebben we thuis wel geregeld. Is het schuifje zeker weer teruggesprongen. Goed, dat is online te regelen. Als je tenminste internetverbinding hebt…..

Kortom, ons humeur wordt er niet beter op. Ons enige geluk is dat we een pak reserve dollars hebben meegenomen, zodat we in ieder geval even wat geld kunnen wisselen.
Eerst maar het internet in orde zien te krijgen. Na wat moeizame conversaties met het hotelpersoneel krijgen we dat uiteindelijk voor elkaar. Dan checken bij ABN. Inderdaad staat de schuif op “ Europa”. Dus omgezet naar “Wereld”. “Het kan een paar minuten duren voordat de verandering is doorgevoerd”. Geen punt. Die tijd hebben we wel! Maar als we na een uurtje proberen om alsnog geld te tappen is dat weer “temporarily unavailable”. Af en toe kunnen die systemen je razend maken.

Ondertussen ijverig geprobeerd om onze toegangscodes te herinneren om weer in de cloud te kunnen. En zowaar, op een gegeven moment hebben we de goede code te pakken. Dus krijgen we eindelijk de mogelijkheid om de email te bekijken en via de whatsapp aan het thuisfront door te geven dat we heelhuids zijn aangekomen. Pfffffff!

Na nogmaals checken bij ABN blijkt de schuif toch weer op Europa te staan. Na veel geprobeer ontdekt Dorine  -  die in dit soort situaties een uitstekende troubleshooter is  -  waar het mogelijk fout gaat. Dat heeft ze zo goed mogelijk verholpen, maar inmiddels is het alweer avond en zijn de banken dicht, dus kunnen we het resultaat van haar acties niet meer uitproberen. Morgenvroeg weer een nieuwe kans.

En ja, zowaar! Geld uit de muur! Dus behalve de jetlag inmiddels alles onder controle. Wordt het vast toch nog gezellig!

1. Bye, Henriëtte:
    9 juli 2016
    Rb&b zal wel een thuisgevoel, of in ieder eval een rustgevoel geven. Maar ik kan me voorstellen dat je inde eerste dagen nog wat opwinding door je lijf voelt gieren.