Naar Bariloche

21 september 2016 - Bariloche, Argentinië

Als we Castro voldoende bekeken hebben, lonkt als volgende reisdoel  Bariloche. In Argentinië. Maar je kunt niet zomaar overal de Andes doorsteken. Er zijn hier en daar passen waar je er overheen kunt. En om die te bereiken, moet je soms eerst even omrijden. Of  -  zoals in ons geval  -  weer op je schreden terug keren.

Buitendien, we zitten op een eiland. Dus eerst nemen we de omgekeerde route. Terug naar Puerto Varas. Dat begint met de bus van Cruz del Sur. Dan de veerboot van dezelfde maatschappij. En de rest van de route.

De aankomst in Puerto Varas is op zijn minst verrassend te noemen. De zon schijnt! Die hebben we daar nog niet gezien. Dat opent perspectieven. Wellicht kan ik toch nog een foto van de vulkaan maken. De vulkaan waarom vele toeristen hierheen komen. En zowaar, dat gaat lukken! En ook de vlag wappert weer dat het een lieve lust is.

20160920_141712  Vulkaan Puerto Varas

Weliswaar is de top van de vulkaan nog steeds in wolken gehuld, maar voor de rest is hij goed zichtbaar.

De terugkomst in ons hotel is allerhartelijkst. Het voelt een beetje als tbuiskomen. Er zijn daar mensen van de staf die ons kennen, en die vragen hoe onze trip naar Castro is geweest. Ook in ons favoriete huiskamercafeetje hier  -  La Gringa  - hebben we een plezierig weerzien met de eigenaresse.

We raken daar in gesprek met Isabel, een Spaans meisje van 23 dat hier werkt in de bediening. Haar contract loopt over een paar maanden af, en ze  wil niet terug naar Spanje. Het leven dat haar daar wacht, vindt ze veel te voorspelbaar. En ze informeert uitvoerig naar Nederland, onze cultuur, en de mogelijkheden om daar aan het werk te komen. Ook hier blijkt weer eens dat ons land internationaal erg gewild is. Nou ja, mocht ze ooit naar Nederland komen als we weer terug zijn, dan helpen we haar wel.

‘s Avonds gaan we nog even naar de boulevard langs het meer om naar de zonsondergang te kijken. Die tovert prachtige kleuren tevoorschijn. Een genot om daar even tijd voor te kunnen maken.

20160920_194614  Puerto Varas zonsondergang

Maar we maken het verder niet laat, want onze bus naar Bariloche vertrekt de volgende morgen alweer op tijd. We hadden de keus tussen een bustocht van een kleine acht uur of de toeristische route die bekend staat als de Cruce Andino. Het Andeskruis. Bus, catamaran, bus boot, bus. Stevig aanbevolen in alle reisgidsen vanwege de schitterende natuur onderweg.

Maar die kost wel  280 euro per persoon. De eigenaar van de catamaran is een monopolist. Geen concurrentie. En het stuk dat hij bevaart, kent geen begaanbare weg ...... Dat is dan nog tot daar aan toe, maar wat erger is, als het weer slecht is, zie je niets van die prachtige omgeving. En ben je wel je geld kwijt. De weersberichten voorspellen bovendien niet veel goeds .......

Toch maar de bus dus. Een goede gok. Want als we vertrekken, druilt het, en is het mistig. Weinig te onderscheiden. De Andes is hier ook niet meer zo hoog als bij de eerdere oversteken. Dus als het weer gaandeweg wat opknapt, vinden wij de bergen onderweg allemaal wat minder spectaculair dan we gewend zijn.

20160921_123917  De Andes op weg naar Bariloche

Maar naarmate we dichter bij Bariloche komen, gaat de zon weer schijnen en worden de vele meren wel een extra attractie. Diepblauw, en omgeven door besneeuwde bergtoppen.

20160921_134612  Los Siete Lagos.2  20160921_150023 Los Siete Lagos.1

Onderweg krijgen we natuurlijk ook weer een grensovergang. Maar wij voelen ons steeds meer bedreven in het oversteken van deze barrière. Ze maken met ons vast de kachel niet meer aan.

En zo komen we dan ten langen leste in Baroloche aan. We hebben een prachtige studio met uitzicht op het centrale plein. Er is weinig tijd meer om de stad te gaan verkennen. We hebben er ook de pet nog niet zo naar staan. Want na zo’n uitgebreide busreis ........ Dus beperken we ons tot een bezoek aan de buurtsuper en eten we daarna lekker “thuis”. Morgen gaan we uitgebreid deze plaats bekijken. Wordt dus vervolgd.

20160921_162219  Bariloche vanuit ons raam  20160921_194634  Baroloche in de schemering

20160921_201005  Bariloche in de avond  20160921_205813  Bariloche by night